in the name of Allah the most mercyful.....

aku manusia,pelakon cerita,di pementasan alam ciptaan-NYA,
Bukan sengaja melanggar arahan..kadang terlupa watak dan peranan..aku manusia...

Wednesday, September 15, 2010

hari itu telah berlalu...

....cerita bab di kampung pulak..semasa kecik aku ni agak kurang sikit nak ke sawah..bukan tak suka..mana ada tak suka..cuma aku ni la agaknya yang paling liat nak ikut g sawah kalau kena buat kerja hahaha,dulu mak selalu suh aku,ramzan kak ya dan yang lain nolong menarik rumput2 di sawah..kira clearkan sawah la sebelum buleh nak menanam padi..aku ni g kejap..tarik 2 -3 kali pastu main dalam sawah yang bila dah clear macam swimming pool lagaknya..main memang best dari kerja..sampai mak aku hambat balik hahaha....lagi satu kegemaran budak2 kampung ni adalah menggagau..ha ape benda menggagau tu..kira menangkap ikan la..tapi pakai tangan..menggagau ni di lakukan bilamana ada sesebuah telaga atau sawah yang dikeringkan..ha bila time ni memang syok tangkap ikan yang terkuit2 nak lari tak dapat..bab menggagau ni ramzan la champion...aku ni ikut je..nak tangkap ikan haruan pun takut..setakat sepat tu aku berani la..hahaha..tapi kena beware gak,,kadang2..ular pun ada..ha tu yang takut tu..tapi bagi kami selagi ada ikan..ha jangan harap nak benti..bila dah dapat bapak2 haruan ke keli ke yang besar2 tu..masuk dalam karung dan g jual ke peraih ikan..bukan nak makan pun..takdenya nak makan haha...kadang2 tu dah lepas mandi pun dalam telinga masih berselut..tu la bestnya kenangan menggagau ni..selain tu..di kg aku..kami bebudak kg suka sangat main perang2...era combat la katakan..kalau tengok citer upin ipin tu dia pakai senapang gitu..ha lebih kurang la..tapi abang aku ramzan ni..mungkin dari kecik memang bercita-cita nak jadi askar ( sekarang dah Mejar )..memang pandai cipta senapang yang lain dari yang lain..dah ada picu tau..macam real..kami juga buat markas yang memang lengkap segalanya..kira kalau ada yang nak fight memang kalah lah..siap buat dapur memasak lagi..kami juga selalu membuat aktiviti standard budak2 kampung..apadia? ya mandi parit hehe..kampung aku tak da sungai..tapi parit tali air berdekatan umah Pak su Man Pondan tu memang cukup bersih..( sekarang jangan harap nak mandi )...kat situ la kami berkubang...dan tak ada sapa yang pernah lemas..mungkin budak2 dulu lebih hebat dan berdisiplin agaknya..hahaha..aku ingat lagi..masa aku darjah 6..ada seorang rakan yang ajak g ke laut..aku heran gak aku kata, ada ka laut dekat2 sini?..lalu kami pun berbasikal hampir 6-7 kilo jugak le..meredah hutan2 bakau..dan akhirnya..nah..depan aku memang bukan Cobaan ni..ini betul laut...ha tu lah Pantai ban pecah yang sekarang memang tempat feveret nak kena gulai sembilang...skang dah bersih dan cantik..dulu tempat2 maksiat je layaknya haha...baru aku sedar..kedudukan geografi umah aku memang hampir dengan laut...hmmm..apa lagi ya nak nulis sebelum aku masuk ke bab sekolah menengah ...ok ..satu lagi..korang tau jambu susu?..ala buah jambu yang warna putih tu..tak sedap sangat la heheh..dulu kat tepi umah aku ada sepohon jambu susu yang tinggi...selalu berbuah..tapi aku tak pernah amik kisah pun..sampai la satu tahap..aku terserempak ngan anak jiran ku yang selalu terintai-intai kat tepi pokok jambu tu..buat ape? la dia rembat buah tu la..hahah..jatuh sebijik dia rembat..sampai aku dah tak pernah tengok dah buah tu..member ni plak sanggup bangun subuh2 semata2 nak amik jambu..bila dah geram aku tunggu kat bilik air sebelah pokok jambu tu..dia datang ja aku sergah..hahahah..geram sangat..tapi biasa la budak2..aku pun tak ingat apa aku buat kat dia lagi tapi lama2 aktiviti tu dah tak dibuat..ambiklah kau nak ambik..malas dah aku nak layan hahaha..oklah..nanti kita sambung bahagian seterusnya..aku nak stop dulu..babai wasalam..

No comments:

Post a Comment