in the name of Allah the most mercyful.....

aku manusia,pelakon cerita,di pementasan alam ciptaan-NYA,
Bukan sengaja melanggar arahan..kadang terlupa watak dan peranan..aku manusia...

Tuesday, December 21, 2010

jom jalan-jalan kampung Bagan Tiang..

memang best dapat sesekali ronda-ronda kampung...melihat kedamaian kampung yang jauh sekali bezanya dengan tempat aku tinggal sekarang di Klang tu,.........................

melihat famili aku yang ramah tamah melayan famili isteri aku memang best..kelihatan mereka duduk bersama menghirup udara petang sambil menyantap ketam rebus hehe.....sebenarnya petang tadi kampung kami dilanda gangguan elektrik..pagi tadi gak kakak ipar aku ,kakak isteri datang untuk bercuti di kg aku...dah tak da letrik..lepak dan pusing-pusing kampungle hehehe..

dah lama tak nunggang motor, kali ni kami mengguna jentera suzuki skydrive untuk jelajah kg..ha ni aku bawak binik aku jalan2 litar lumba basikal aku dulu..jalan parit tok ngah ..

Dulu,masa aku form 2, aku selalu race basikal ngan kawan aku pian kat jalan parit Tok Ngah ni lah..memang best,banyak korner yang ngancam dan lurusan yang maksimum..tu lah kerja kami..pasal motor?..langsung tak pernah terfikir..bukan macam budak2 skang...

sekarang, jalan depan rumah aku pun dah lama berturap..kalau dulu main drag race pun best ngan pian hehe..sayang masa zaman aku dulu drag , drift dan lain2 tak pernah menular langsung...

isteri aku kata sungai nya bersih je..hehehe..kat sini kami panggil parit ja..skang bersih la..tapi dulu lagi bersih dan dalam..skang kalau lu orang tengok dah cetek sangat..takat dada itik je..hehehe tapi memang serius la ,,dah cetek dan tak sedap mandi...

kerja popular penduduk petang-petang apalagi..menjala la..kadang bukan dapat banyak pun..hobi je..pakcik ni siap posing lagi bila isteri shoot gambar...

kami berhenti sekejap di atas jambatan yang menyeberangi sg megat aris ni..memang cantik..dulu aku selalu cari ilham atau layan blues kat sini..kampung memang cantik.....nak je terjun dalam parit tu..tapi takda geng dan rasanya tak bersih macam dulu dah...kang tak pasal2 gatal je badan hehe...

macam tak percaya bila aku bawa isteri pergi port berkubang ( mandi sungai ) kami dulu..dah kontang..mungkin airnya disalirkan ke sawah...tapi yang pasti tempat ni dulu airnya jernih dan memang bersih...sekarang..lu tengok la sendiri..malas nak cakap...

kalau bersih dan jernih memang konfem aku berkubang macam dulu..dulu tak perlu susah payah g taman tema..sini ja dah cukup best......

isteri bergaya disamping skydrive atuk yang baru...tali air tempat kami mandi dahulu kala..memang nostalgik tempat ni....

dulu..kat sini ada satu jambatan kayu yang kukuh....skang..tunggul kayu nya pun dah lesap..tak bersisa..di permulaan jambatan ni kumpulan aku membuat tempat lepak....kira port rasmi la..memang best...

Kuala Bagan Tiang..tempat berlabuhnya bot nelayan di kg kami...nak ikan segar carilah disini..aku juga ramai sahabat disini..mana pergi ijat,Jan,mat Jon Korajaq,Jamil..Aai,org Puteh...ramai lagi la...

anak buah aku..angah memang suka binatang..ni abang ipar isteri, abng azmi pun join dia memancing ikan haruan...tapi dapat anak biawak plak..sangkut plak tu..hahahaha


apa pun terjadi aku tetap bangga menjadi sebahagian daripada legasi kampung Bagan Tiang ni....datanglah bercuti di kampung anda..segalanya segar dan indah...



2 comments:

  1. Lain macam dah Bgn Tiang ni. Lama kot aku tak lalu. Rumah hg pun dah besaq semacam dah. Zaman sekolah dulu rajin jugak naik gerek p umh hg. La ni x larat dh nk kayuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun lama tak balik bagan tiang,rindu pulak ,rumah pak aku belakang DID kuaters ,la dah jadi pekan sabtu,dulu seronok lagi drp sekarang

      Delete